Ікона, яку в червні 2021 року українець намагався незаконно перемістити в РФ, виявилася унікальною культурною цінністю. Напередодні свята Святого Миколая Сумський обласний краєзнавчий музей поповнився унікальним музейним експонатом – іконою Святого Миколая, архієпископа Мирлікійського.
В червні цього року цей іконописний твір кінця ХІХ – початку ХХ століття намагався незаконно перемістити через українсько-російський кордон з території України в РФ 47-річний українець. Реалізувати протиправні наміри йому завадили узгоджені дії прикордонників Сумського загону та співробітників УСБУ в Сумській області.
Групою реагування прикордонників, в ході реалізації інформації про можливу протиправну діяльність, яка надійшла від співробітників СБУ, неподалік від кордону в районі населеного пункту Козаче затримано чоловіка. Ним виявився громадянин України, який намагався незаконно перетнути держкордон з метою переміщення старовинної ікони в РФ.
До ЄРДР була внесена інформація про ознаки кримінального правопорушення, передбаченого ст. 201 «Контрабанда» КК України.
Згодом, в ході проведення слідчих дій, мистецтвознавча експертиза підтвердила належність ікони до культурних цінностей.
«Зображення Святого виконано за іконографічним типом Миколи Зимного, тобто в головному уборі – митрі. Єпископ з Мир Лікійських представлений у вигляді смуглявого чоловіка з чорним сивим волоссям та бородою, вдягненого в облачення грецького обряду: шати жовтого кольору, орнаментовані хрестами та геометричним орнаментом. Права рука Святого піднята в благословляючому жесті, а в лівій він тримає розгорнуте Євангеліє. З обох боків від анфасного поясного зображення фігури чоловіка є зроблені церковнослов’янською мовою з використанням контрактури написи, що повідомляють про іконописний персонаж – Святого Миколая, архієпископа Мирлікійського.
Невідомий український майстер написав ікону на цілісній прямокутній дерев’яній дошці розміром 318х275х1,8 см, використовуючи різнокольорові олійні фарби. Ікона виконана в техніці темперного живопису з використанням підкладки з сухозлітного золота та спеціального покриття, яке з часом стало непрозорим, але його доволі товсте нашарування посприяло збереженню фарбового шару. Характерним є орнаментоване оздоблення ікони на полях у техніці холодних емалей, а в верхній частині – в техніці різьблення по левкасу. Дане іконографічне зображення Святого Миколая є традиційним для християнського обряду, але з чітко вираженими художніми особливостями. Такого типу ікони слугували своєрідним оберегом і були розповсюдженими на теренах України», – зазначили на своїй сторінці у Facebook співробітники Сумського обласного краєзнавчого музею.